Med en lederuddannelse får du redskaberne til dels at blive en enestående leder, som dine ansatte stoler på og føler sig trygge ved, og til dels at udvikle din arbejdsplads til det bedre. Du kommer til at forbedre dine kompetencer som leder indenfor det faglige så vel som det menneskelige. En lederuddannelse er dog også krævende både mentalt og tidsmæssigt. Derfor er det en god idé at koordinere med dine omgivelser, før du kaster dig ud på ledereventyret.

 

Koordiner med din chef

Ligeså vel som det er en fordel at involvere dine medarbejde i dine planer om en lederuddannelse, er det også en fordel at snakke med din chef (og forhåbentligt få opbakning). I den forbindelse kan I få afstemt jeres forventninger til hinanden. Du kan fortælle din chef om dine forventninger til tiden under selve uddannelsen (og måske også til tiden bagefter, hvor du nu har endnu flere kompetencer at tilbyde arbejdspladsen). Din chef kan fortælle dig, hvilke arbejdsopgaver han/hun forventer, at du kan varetage ved siden af din videreuddannelse. På den måde undgå du at forsømme dit arbejde, imens du udvikler dig selv på lederuddannelsen.